Theater aan het Vrijthof
Vrijthof 47
6211LE Maastricht
Nederland
Werner Mantz
Keulen, 1901 - Eijsden, 1983
Na zijn vlucht voor het nationaalsocialisme leefde en werkte de internationaal bekende architectuurfotograaf Werner Mantz in en vanuit Maastricht. Daar legde hij onder meer het religieuze leven vast in schitterende zwartwit beelden. Projecties en prints representeren de kwetsbare originelen.
Werner Mantz had sinds 1932 een tweede fotoatelier in het rustige en fotogenieke Maastricht, waar hij zich in 1938 definitief vestigde. Inmiddels had hij met zijn onnavolgbare daglichttechniek zowel in Duitsland als in Nederland naam gemaakt als architectuurfotograaf. Daarnaast werd hij bekend om zijn (kinder) portretfotografie. Generaties Maastrichtenaren hebben zich door hem laten vereeuwigen. Geen geschikt daglicht betekende ‘morgen terugkomen’. Als fotograaf van religieuze onderwerpen is Werner Mantz vooral bekend om zijn ‘Sterre der Zee’. In de expositie ‘Het vrouwelijke in de religie’ wordt aandacht besteed aan deze, wellicht, minder bekende fotografie van Mantz.
“Sterre der Zee – Het vrouwelijke in de religie”
Na zijn vlucht voor het nationaalsocialisme leefde en werkte de internationaal bekende architectuurfotograaf Werner Mantz in en vanuit Maastricht. Daar legde hij onder meer het religieuze leven vast in schitterende zwartwit beelden. Projecties en prints...
Na zijn vlucht voor het nationaalsocialisme leefde en werkte de internationaal bekende architectuurfotograaf Werner Mantz in en vanuit Maastricht. Daar legde hij onder meer het religieuze leven vast in schitterende zwartwit beelden. Projecties en prints representeren de kwetsbare originelen.
Werner Mantz had sinds 1932 een tweede fotoatelier in het rustige en fotogenieke Maastricht, waar hij zich in 1938 definitief vestigde. Inmiddels had hij met zijn onnavolgbare daglichttechniek zowel in Duitsland als in Nederland naam gemaakt als architectuurfotograaf. Daarnaast werd hij bekend om zijn (kinder) portretfotografie. Generaties Maastrichtenaren hebben zich door hem laten vereeuwigen. Geen geschikt daglicht betekende ‘morgen terugkomen’. Als fotograaf van religieuze onderwerpen is Werner Mantz vooral bekend om zijn ‘Sterre der Zee’. In de expositie ‘Het vrouwelijke in de religie’ wordt aandacht besteed aan deze, wellicht, minder bekende fotografie van Mantz.
“Sterre der Zee – Het vrouwelijke in de religie”